Temat kompleksowy: Wakacje tuż, tuż! Termin: 29-30.06.2020

Poniedziałek 29.06.2020

Temat dnia: Morskie opowieści.

 

  1. „Ryby”- słuchanie wiersza J. Brzechwy.

Posłuchaj i  powiedz o czym był wierszyk. Wymień nazw ryb zawartych w wierszu.

Tekst:

http://wiersze.juniora.pl/brzechwa/brzechwa_r05.html

 

  1. Wspólne rozwiązanie zagadek o wodzie.

Posłuchaj zagadek i rozwiąż je. Proszę przeczytać po jednej.

Woda :

http://zagadkidladzieci.net/Zagadki-dla-dzieci-zwi%C4%85zane-z-wod%C4%85

Śnieg:

http://zagadkidladzieci.net/Zagadki-dla-dzieci-zwi%C4%85zane-ze-%C5%9Bniegiem

Deszcz:

http://zagadkidladzieci.net/Zagadki-dla-dzieci-zwi%C4%85zane-z-deszczem

 

  1. „W podwodnym świecie”- rozmowa.

Poznaj mieszkańców mórz i oceanów. Czy znasz nazwy tych zwierząt? Jakie zwierzęta rozpoczynają się od głosek: k,r,o itd.

 Obrazki:

https://przedszkolankowo.pl/2018/05/25/mieszkancy-morz-i-oceanow-plansze/?fbclid=IwAR0njthCcrJQf79EUa962K_ap9fdGAYReTGpoBLlEyAY34h6QSCX7SOUVEI

 

,,Jak ryby oddychają pod wodą/”- film edukacyjny.

Obejrzyj krótki film i dowiedz dzięki czemu ryby oddychają, oraz dlaczego mają opływowy kształt.

https://www.youtube.com/watch?v=_Np3BSrkmTY

 

  1. „Rejs do Francji razem z Filharmonią Szczecińską”- film edukacyjny, zabawy muzyczne.

Zapraszam na wspólny rejs do Francji z Filharmonią Szczecińską. W trakcie rejsu obędą się zabawy muzyczne, opowieść ruchowa i rytmiczna. Do zabawy potrzebujesz trzech szklanych szklanek, wody, łyżeczki i słomki. A do późniejszej zabawy plastikowego kubka.

 

 https://www.youtube.com/watch?v=_bjuyqQm1NY

 

 

  1. „Takie same litery”- interaktywna karta pracy.

 

Znajdź w rozsypance wskazaną literę. Szukaj takiej samej litery śledząc ją wzrokiem jak w czasie czytania (od lewej do prawej).

 

http://pisupisu.pl/przedszkole/znajdz-litere-wielkie-litery

 

  1. „Konik morski”- karty pracy.

Rysuj po śladzie i pokoloruj wg własnego pomysłu konika morskiego.

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/05/1.pdf

 

  1. Dla chętnych film 3D i nie tylko- filmy edukacyjne.

 

Film 3d

https://www.youtube.com/watch?v=hZWz0VN5dCA

Film- czyta K. Czubówna.

https://www.youtube.com/watch?v=RPAjYaMu0rI

 

 

 

Wtorek 30.06.2020

Temat dnia: Jak powstaje tęcza?

Cele:

Przedszkolaki dowiedzą się jak powstaje tęcza i z jakich kolorów się składa. Wysłuchają wiersza „Kraina tęczy”, wykonają doświadczenia, dzięki, którym wielokrotnie zaobserwują tęcze – zarówno tą prawdziwą powstałą z połączenia światła i wody, jak i słodziutką z kolorowych cukierków. Rozwiną również myślenie logiczne i wyobraźnię poprzez tworzenie śmiesznych zdań z pierwszych głosek kolorów tęczy, a także wykonają pracę plastyczną „Tęcza”.

 

  1. „Witam tych, którzy…” – powitanie z dziećmi .

 

Dzieci wraz z nauczycielką siedzą w kole. Nauczycielka wymawia kolejne zdania, a dzieci, które mają na sobie coś w danym kolorze machają do wszystkich i dotykają części garderoby w wymienionym kolorze. Nauczycielka wymyśla kolejne zdania do czasu, aż wszystkie dzieci będą przywitane:

  • Witam tych, którzy mają na sobie coś niebieskiego
  • Witam tych, którzy mają na sobie coś czerwonego
  • Witam tych, którzy mają na sobie coś zielonego
  • Witam tych, którzy mają na sobie coś białego
  • Witam tych, którzy mają na sobie coś żółtego

 

  1. „Kraina tęczy” – słuchanie wiersza A. Karcz .

 

Posłuchaj wiersza i odpowiedz na pytania.

 

Tekst:

 

http://wierszykidladzieci.pl/karcz/kraina.php

Nauczycielka zadaje dzieciom pytania dotyczące treści wiersza:

  • Kiedy powstaje tęcza?
  • W jakim kształcie jest tęcza?
  • Ile kolorów ma tęcza?
  • Jakie kolory w niej występują?
  • Z czym kojarzą się kolory występujące w tęczy?
  1. Tęczowy taniec” – zabawa muzyczno-ruchowa.

 

Dzieci otrzymują wstążeczki/paski z bibuły. Dzieci tańcząc poruszają w rytm muzyki wstążeczkami/paskami z bibuły.

https://www.youtube.com/watch?v=RzQUsWmZAAk

 

  1. „Układanie tęczy” – zabawa dydaktyczna.

Zadaniem dzieci ułożyć paski (czerwony, pomarańczowy, żółty, zielony, niebieski, granatowy, fioletowy) w dokładnie takiej samej kolejności. Po wykonaniu zadania nauczycielka prosi wybrane dzieci o podanie pierwszych głosek  nazw kolorów.

 

  1. „Tęcza” – zabawa muzyczno-ruchowa.

 

Dzieci poruszają się po sali w rytmie piosenki „Kolorowa piosenka” z wstążką/paskiem z bibuły. Kiedy muzyka ucichnie, dzieci ustawiają się na obwodzie koła zgodnie z kolorami występującymi w tęczy tj. dziecko z wstążką/paskiem bibuły w kolorze czerwonym staje obok dziecka z wstążką/paskiem z bibuły w kolorze pomarańczowym, następnie dziecko z wstążką/paskiem z bibuły w kolorze żółtym itd. Dzieci tworzą „tęcze”. Następnie nauczycielka sprawdza poprawność wykonanego zadania. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.

 

Muzyka:

https://www.youtube.com/watch?v=qO-iNKvED60

 

  1. „Tęczowe eksperymentowanie” – zabawy badawcze.

 

Teraz przeprowadzimy doświadczenia, dzięki którym zaobserwujecie różne tęcze. W trakcie wykonywania doświadczeń nauczycielka wyjaśnia dzieciom, że wiązka światła białego odbija się od lustra. Gdy wychodzi z wody, załamuje się. Tęcza powstaje na skutek załamania i odbicia światła słonecznego w kroplach wody. Widzimy ją w postaci barwnego łuku na tle chmur deszczowych lub po deszczu. Powstaje także we mgle wodnej przy wodospadach i fontannach. Znika, kiedy wszystkie krople wody opadną lub wyparują.

  1. „Tęcza w wodzie” – dzieci nalewają wody do miski i wkładają do środka lusterko tak, by opierało się o ściankę miski. Następnie kierują światło latarki na część tafli znajdującej się pod wodą. Na kartce trzymanej za latarką obserwują tęczę.
  2. „Tęcza na stole” – dzieci kładą na stole kartkę papieru, w odległości około 10 cm nad papierem trzymają szklankę z wodą. Po chwili na stole powinna pojawić się tęcza.
  3. „Tęcza w powietrzu” – nauczycielka rozpyla wodę spryskiwaczem do kwiatów w miejsce padania promieni słonecznych. Dzieci uważnie obserwują i próbują odszukać tęcze.
  4. „Cukierkowa tęcza” – nauczycielka układa na rancie talerza cukierki i wlewa na środek trochę wody. Po chwili dzieci mogą obserwować „wodnistą tęcze”. Oczywiście po skończeniu obserwacji dzieci mogą zjeść cukierki – cukierki będą brudziły palce.

https://mojedziecikreatywnie.pl/2016/11/eksperyment-sklittles-tecz-talerzu/ – eksperyment „Cukierkowa tęcza”

https://www.youtube.com/watch?v=qigLVHVd5j0 – film edukacyjny „Jak powstaje tęcza?”

 

  1. „Gra w kolory” – zabawa orientacyjno-porządkowa.

 

Nauczycielka układa na dywanie kółka gimnastyczne/krążki/szarfy i rozdaje dzieciom kolorowe wstążki/paski z bibuły. Dzieci stają w wybranym przez siebie kółku, a nauczycielka wymienia nazwę koloru i dzieci, które mają wstążkę/pasek z bibuły z takim kolorze zamieniają się miejscami. Na hasło „tęcza” – wszystkie dzieci zmieniają swoje miejsca. Zabawę powtarzamy do momentu wymieniania wszystkich kolorów.

 

  1. „Tęcza” –praca

 

Wykonaj pracę plastyczna wg instrukcji.

  • Zwijamy malutkie kawałki bibuły lub plasteliny w kuleczki. Możesz narysować kółka kredkami.
  • Układamy po jednej kuleczce na jednym łuku zgodnie z kolorami tęczy.
  • Wyklejamy kuleczkami całą tęcze.
  • Na chmurkach przyklejamy watę.

Szablon (proszę kliknąć na szablon):

https://mojedziecikreatywnie.pl/2017/09/karty-pracy-do-wyklejania-plastelina/