ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO WYCHOWAWCZE W GRUPIE IV NA GRUDZIEŃ 2020r.
Temat: „Święta Bożego Narodzenia”.
(21.12.2020- 24.12.2020r.)
Nasze Rodziny – wzmacnianie więzów w Rodzinie.
- Kultywowanie tradycji i zwyczajów rodzinnych związanych ze Świętami Bożego Narodzenia:
- Adwent – czas oczekiwania na narodzenie Pana Jezusa;
- tradycja prowadzenia Kalendarza Adwentowego przez dzieci;
- codzienne chodzenie rano do Kościoła na Roraty, przygotowanie w tym celu lampionów;
- generalne sprzątanie mieszkań, robienie zakupów, ubieranie przez dzieci żywej choinki, szykowanie prezentów dla najbliższych;
- przygotowywanie potraw na Wigilię (z łac. Vigilia – czuwanie, sięga aż starożytnego Rzymu). W polskiej tradycji podczas Wieczerzy Wigilijnej musiało ich być na stole aż dwanaście, czyli tyle, ilu było Apostołów np. śledzie – na różne sposoby, karp – na różne sposoby, kluski z makiem, zupa lub sos grzybowy, barszcz czerwony z uszkami, kapusta z grochem, pierogi z kapustą i grzybami, paszteciki z grzybami, gołąbki bezmięsne, kompot z suszonych owoców, kutia, sernik, makowiec (w zależności od regionów);
- Wigilia rozpoczynała się z pierwszą gwiazdką na niebie – w nawiązaniu do gwiazdy Betlejemskiej zwiastującej narodziny Jezusa;
- odmówienie modlitwy przed jedzeniem;
- dzielenie się poświęconym Opłatkiem z każdym uczestnikiem Wieczerzy i składanie sobie ciepłych życzeń, przebaczanie innym;
- zostawienie wolnego miejsca przy stole dla nieznajomego gościa;
- wspólne z Rodziną śpiewanie Kolęd i pastorałek, przygotowywanie przedstawienia „Jasełek”, kolędowanie- chodzenie po domach z kolędą i w przebraniach ( w zależności od regionu Polski);
- w Polskiej tradycji chodzi się do Kościoła na Pasterkę, która odprawiana jest o północy aby podziękować Bogu za to, że narodził się mały Jezus – Zbawiciel Świata;
- w pierwszy dzień radośnie świętujemy Boże Narodzenie, a drugiego dnia jest święto św. Szczepana;
- Tradycją Polaków jest chodzenie z dziećmi po Kościołach aby oglądać Szopki i modlić się za swoje Rodziny.
- W polskiej tradycji w Święta Bożego Narodzenia spotykamy się z bliską i dalszą Rodziną, jeździmy nawet bardzo daleko aby w ten wieczór być z Rodziną przy jednym stole.
- Wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji opartych na szacunku i akceptacji i wzajemnej miłości.
Uczymy się czytać – elementarna nauka czytania i pisania.
- Zapoznanie dzieci z opowiadaniami, wierszami i przysłowiami.
- Rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich:
– zapoznanie z literą „r” – małą i wielką, drukowaną i pisaną,
– wskazywanie samogłoski w wyrazach – nazywanie ich,
– przeprowadzanie analizy i syntezy słuchowej wyrazów np. „ryba”, „Radek”… Dzielenie wybranych wyrazów na sylaby i na głoski, budowanie ich schematów,
– syntezowanie głosek z nazw obrazków wskazanych liczbą,
– uzupełnianie wyrazów – wpisywanie brakujących liter,
– wskazywanie głosek w nagłosie, śródgłosie i wygłosie.
– łączenie sylab i głosek w jeden wyraz.
– tworzenie z poznanych liter wyrazów i ich odczytywanie.
– utrwalanie znajomości litery „r”.
– kreślenie litery „r” pisanych w powietrzu, podłodze, na plecach kolegów,
– pisanie litery „r” po śladach a potem samodzielnie,
Nasza edukacja muzyczna.
- Dalszy ciąg przygotowań dzieci do „Świątecznego przedstawienia”-
- nauka wierszy, śpiewanie kolęd: „Pójdźmy wszyscy do Stajenki”, „Dzisiaj w Betlejem”, śpiewanie piosenek: „Czy Mikołaj przyjedzie do nas?”, „Zima”, „Świąteczne życzenia”. Zabawy ruchowo – taneczne.
- Nagranie przedstawienia dla Rodziców i zamieszczenie na stronie internetowej przedszkola.
Nasza edukacja matematyczna.
– Kształtowanie pojęć liczbowych i umiejętności liczenia – rozpoznawanie cyfr.
– Rozwijanie umiejętności szeregowania i klasyfikowania: klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy lub kilku cech wspólnych.
– Rozwijanie intuicji geometrycznej: nazywanie figur geometrycznych.
Nasze zabawy plastyczne.
- „Aniołek”– praca przestrzenna.
- „Rodzinna Wigilia”– technika, decoupage.
- „Choinka” – praca przestrzenna.
- „Ozdobne szyszki” – dowolna interpretacja tematu.
- Rozwijanie sprawności manualnych i wyobraźni dzieci.
Praca z Ćwiczeniami:
- Karty pracy,cz.2,s.54,55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63.
- Karty pracy Czytam, piszę, liczę,s.25, 26, 27.
- Ćwiczenia w Książce, s.38, 39, 40, 41.